Születésnaposaink - FELICIA (30) és FABIA (25)
Az első ferdehátú Škoda Felicia 30 évvel ezelőtt gördült le a Vrchlabí szerelősoráról, majd öt évvel később az első Fabias. Mindkét modell óriási sikert aratott, és a fiatalabb modell immár a negyedik generációnál jár. Vessen egy pillantást, hogyan kezdődött az egész.
A Škoda Felicia és a Škoda Fabia is szeptemberben került sorozatgyártásba – előbbi 1994. szeptember 5-én, utóbbi 1999. szeptember 14-én. Így logikus, hogy együtt ünneplik születésnapjukat. Ráadásul a két autó számos újdonsággal büszkélkedhet, amelyeket a Škoda modellportfóliójába hoztak, és nagy sikert aratott a vásárlók körében.
Csak a Felicia például hét év alatt 1,4 millió darabot adott el. Ez volt az első Škoda, amely ABS blokkolásgátlót, akár négy légzsákot, légkondicionálót, szervokormányt, praktikus fedélzeti számítógépet és állítható magasságú első üléseket kínált. A sofőrök dönthetnek úgy is, hogy autóikat minőségi bőrrel borítják.
A képen: Hatchback Felicia 1994-ből és facelift utáni kombi változat
Felicia tényekben és számokban
A Felicia név az 1950-es évek végéről és az 1960-as évek elejéről származó, azonos nevű nyitott testű modellre emlékeztetett , és utalt a latin felicitas kifejezésre is, ami jólétet vagy boldogságot jelent. Bár az új Felicia a bevált Favoritra épült, azt is teljesen felújították, 1187 új fő alkatrészt használtak fel. Az esztétika és a teljesítmény mellett a minőség és a megbízhatóság volt a hangsúly.
következő képen: A Felicia prototípus nyertes terve 1991-ből
Az ötajtós Favorit ferdehátúhoz képest az új Felicia 40 mm-rel hosszabb és 15 mm-rel szélesebb volt, és több mint 21 literrel bővült a csomagtér és még tágasabb belső tér. A monocoque test vázát lényegesen megerősítették; a hátsó kerék stabilizátora csökkenti a dőlést kanyarodáskor; a felfüggesztés kényelme észrevehetően javult; és nem utolsó sorban javult az üzembiztonság. A Favorithoz képest erősebb motorokat is kínált . Az alap erőforrás egy 1289 köbcentis motor volt, 40 kW és 50 kW teljesítményű változatokban. 1995-ben csatlakozott hozzá egy 1,6 MPI/55 kW-os benzines négyhengeres és egy 1,9 D/47 kW-os dízel változat. Ezt a fejlesztést a Favorit fejlesztésekor tervezték, így a Volkswagen csoport motorjainak beépítése nagyobb gondok nélkül ment végbe.
1994 és 2001 között a Felicia ferdehátúból több mint 900 000 darabot adtak el. Egy évvel később hozzáadták a praktikus Felicia Combi változatot, és 2001-re több mint 350 000 darabot adtak el. A Pickup használati modell 1995 és 2001 között csaknem 125 000 eladást ért el; ezen túlmenően ezekből a könnyű haszongépjárművekből csaknem 19 000 darabot gyártottak 1996 és 2000 között Volkswagen Caddy alternatív megjelöléssel. És nem feledkezhetünk meg az élénksárga fényezésű Felicia Fun -ról sem. A Felicia-történet 2001. június 26-án jutott végérvényes végkifejletre.
Negyed évszázad a fantasztikus Fábiából
1999 szeptemberében a Fabia elkezdte felváltani a Felicia-t a családi ferdehátú trónon. A Feliciával ellentétben a Fabia VW platformra épült. 25 évvel később már a negyedik generációban jár, és sikeresen megvédi helyét a napon. A Škoda Fabiát a belga származású Dirk van Braeckel tervezte , aki 1993 és 1998 között a Škoda Autonál dolgozott, a brazil Raul Pires terve alapján.
A Fabia hivatalosan 1999 szeptemberében, az IAA Nemzetközi Autószalonon debütált Frankfurtban. A 3960 x 1646 x 1451 mm-es külső méretekkel a Felicia utódjaként a ferdehátú került piacra, de a következő másfél évben a két modell párhuzamosan termelt – a piac megkövetelte.
Az első generációs Fabia dizájnja innovatív volt. Az eredmény egy teljesen új modell lett a Škoda környezetben, egy olyan modell, amely mind technológiailag, mind formailag különbözött elődeitől. A kínálatban szerepeltek az egy-két literes benzinmotorok, valamint az 1,9 SDI és 1,4 TDI dízelmotorok.
A Fabia Combi 2000-ben, a Fabia Sedan pedig a következő szezonban került beépítésre. Ezt a néhány keleti piacon különösen népszerű változatot végül 2008-ig gyártották. Ekkor azonban már a második generáció (2006) is megjelent a piacon. Az első generációs Fabiaból 1 788 063 darab készült. A Fabia III tíz éve, 2014-ben került forgalomba , és ez volt az első Škoda, amely lehetővé tette az ügyfelek számára, hogy például okostelefont csatlakoztassanak autójukhoz.
A jelenlegi negyedik generációs Fabia , amelyet Oliver Stefani csapata tervezett, 2021 óta van velünk. Még mindig 4,1 méter hosszú ferdehátú, továbbra is rengeteg vásárlót talál, akik értékelik a könnyű kezelhetőséget, a praktikus méreteit és a rengeteg belső teret. ami ideálissá teszi az autót városi közlekedéshez.