Az Akkumulátorok második élete
Lejárt elektromos autójának akkumulátor élettartama? Ne dobja ki! A Skoda okos megoldással állt elő a „halott” akkumulátorokra.
Az autók fenntartható gyártása és használata teljes életciklusuk során – ez minden gyártó jelenlegi törekvése. A Skoda komolyan gondolja a fenntarthatóságot, és számos intelligens és innovatív lépést tesz szénlábnyomának csökkentése érdekében.
Az egyik érdekes megoldás, amellyel a cseh autógyártó állt elő, az elektromos és plug in hibrid autókban lévő már kiszolgált régi akkumulátorok újra felhasználása. Nagy kár lenne egyszerűen kidobni őket.
Az elektromos autók akkumulátorainak kapacitása normális használatban, az első nyolc évben vagy 160 000 kilométer alatt nem csökkenhet 70 % alá. Amint egy akkumulátor bármilyen okból elérte élettartama végét , egy új életet kezd álló energia tárolóként.
Ezeket például a Skoda márkakereskedések bemutatótermeik töltőállomásainak részeként, vagy értékesítési és szervizközpontok világítására és légkondicionálására. Ezek az akkumulátorok nem csupán a teljesen elektromos Enyaqból, hanem a plug-in hibrid Octavia iV, Octavia RS iV és Superb iV modellekből származnak
Tartósabb mint azt gondolná....
Az elektromos járművek akkumulátorainak újrafelhasználását célzó kísérleti projekt egy érdekességet mutatott ki: a helyhez kötött tárolási kapacitásuk évente csak körülbelül két százalékkal csökken. Ez akár tizenöt évre növeli az akkumulátorok teljes élettartamát, jelentősen csökkentve a szénlábnyomot. És mi történik, ha az autóakkumulátoroknak ez a második élettartama is lejár? Ellenőrzött újrahasznosítási folyamatban, a visszanyert nyersanyagokból végül új akkumulátorokat készítenek.
A fix tárolókapacitás akár 300 kWh, így akár 240 kW-os gyorstöltő állomások is táplálhatók róla. Az intelligens rendszerek a zöld áramot is tárolják, amelyet például egy kereskedő napelemes rendszere állít elő, és amelyet akkor nem használnak, különben többlet lenne.
Az energiatárolók olyan helyeken is lehetővé teszik a töltési infrastruktúra fejlesztését, ahol egyébként műszakilag nem lenne kivitelezhető nagyszámú töltőállomás építése. A tárolóhelyiségben való kihelyezés előtt az akkumulátorokat kapacitástesztnek vetik alá, amely teljes feltöltésből és kisütésből, vizuális tesztből és kommunikációs tesztből áll.
Akkumulátorok a prototípusokból egyszerre 12 elektromos autóhoz
Az ENYAQ iV modellek akkumulátorait - jelen esetben tesztprototípusokból, nem pedig sorozatgyártású autókból - már használják energiatárolásra egy nyilvános töltőállomáson Prága Chodov kerületében. Teljesítménye 300 kWh, ami jelentősen csökkenti az elosztórendszerrel szemben támasztott igényeket. Ebben a projektben a partner a Pražská energetika (PRE), amely az akkumulátoros tárolás alkalmazását teszteli az elosztóhálózat erősítésének alternatív módjaként, új kábelhálózat építése nélkül. Egyszerre akár tizenkét elektromos jármű is tölthető – tíz 22 kW-os, kettő pedig egy ultragyors, 150 kW-os állomáson. Mondanunk sem kell, hogy nagy figyelmet fordítanak a biztonságra. Az eredetileg járművekben való használatra jóváhagyott akkumulátormodulok önmagukban nagyon robusztusak, és magában a tárolóegységben is vannak aktív biztonsági funkciók, amelyek számos paramétert felügyelnek. Minden esetre a tárolóegység tűzszeleppel rendelkezik, így az elemtartó teljesen elárasztható és lehűthető.
Akkumulátor a teljes VW csoportnak!
A ŠKODA ez év májusában kezdte meg akkumulátorcsomagok gyártását a Volkswagen-csoport elektromos járműveihez a MEB platformon alapulva Mladá Boleslavban. Az éves kapacitás jelenleg több mint 250 000 egység, és a jövő év végére évi 380 000 egységre nő. Az Enyaqok összeszerelése közvetlenül az akkumulátor gyártósora mellett van- így szó szerint az akkumulátorok a „sarokról jönnek”. A Mladá Boleslavban gyártott akkumulátorokat más Volkswagen, Audi és SEAT járművekbe is beszerelik. Ennek a kulcsfontosságú alkatrésznek a gyártásának a Mladá Boleslav-i üzembe történő koncentrálása fontos mérföldkő a cseh autógyártónak a teljes elektromobilitás felé vezető útján.