Mentes és Társai Hírek

Tökéletes társ minden úton. A nyüzsgő városi rohanáshoz megfelelő modelltől, a tágas üzleti, és az innovatív elektromos járműig a ŠKODA választéka mindent lefed. Találja meg az Ön számára tökéletes ŠKODA modellt!

  1. Hírek
  2. A mikroalvás sok halálos balesetet okozott. Bár a mikroalvás még mindig nem teljesen érthető, a biztonsági szakértők egyetértenek abban, hogy az egyetlen hatékony megelőzés az elegendő pihenés.
2024.06.30.
Újdonság a Škodától

A mikroalvás sok halálos balesetet okozott. Bár a mikroalvás még mindig nem teljesen érthető, a biztonsági szakértők egyetértenek abban, hogy az egyetlen hatékony megelőzés az elegendő pihenés.

Sok sofőr tapasztalta már a helyzetet. Órák óta vezetsz, éjszaka van, és most nem vagy messze otthonodtól. Alig van forgalom, az utasaid már rég elaludtak, a rádió mintha ugyanazokat a dalokat játssza újra és újra. Hirtelen leesik a fejed. A másodperc töredéke után felébred, és megrántja a kormányt, hogy megállítsa az autót az útról. Ez a mikroalvás.

Veszélyes mikroalvás: Hasznos tippek az éberség megőrzéséhez

Sok autós szerencsés, és megússza, de mások nem ilyen szerencsések. „A mikroalvás a vezetés figyelmen kívül hagyása által okozott balesetek kategóriájába tartozik, amely általában a leggyakoribb és legtragikusabb baleseti ok” – mondja Karel Mulač, a ŠKODA Közlekedésbiztonsági Kutatócsoportjának vezetője.

Veszélyes mikroalvás: Hasznos tippek az éberség megőrzéséhez

Csak akkor tudjuk megbízhatóan azonosítani a mikroalvást, mint a baleset okait, ha azt a sofőr elismeri. De gyakran nem tud.
Karel Mulač, a ŠKODA Közlekedésbiztonsági Kutatócsoportjának vezetője.

Vesz%E9lyes%20mikroalv%E1s%3A%20Hasznos%20tippek%20az%20%E9bers%E9g%20meg%u0151rz%E9s%E9hez

ŠKODA SUPERB és Smart Light Assist - nagyon jó segítő éjszaka, de csak az éber vezetőnek

A mozgó autó, amelyet abban a pillanatban valójában senki sem vezet, elhagyhatja az utat és ütközhet bármilyen akadállyal, vagy gyalogossal vagy kerékpárossal, vagy elütheti az előtte haladó autót, vagy ami még rosszabb, az ellenkező irányba haladva a másikon az út szélén. „Bár elfogadhat olyan törvényt, amely megtiltja a telefon volánnál való használatát, és bírságot is kiszabhat, a mikroalvás ellen semmit sem tehet” – mondja Mulač, és elmagyarázza, hogy a sofőrök gyakran nem veszik elég komolyan ezt a problémát.

Az éjszaka és az unalom veszélye


A fáradtság a mikroalvás nyilvánvaló oka. A fáradtság azonban számos tényező eredménye lehet. „Ezek a helyzetek leggyakrabban éjszaka fordulnak elő, jellemzően egy hosszú utazás után, vagy amikor a sofőr nem aludt eleget. De a mikroalvás napközben is előfordulhat” – magyarázza Mulač. „Az alvás általában regenerálja a szervezetet, és ez az igény például egy kemény munka megbeszélése után legyőzhet bennünket. Amikor egy csapat kolléga egy ilyen megbeszélés után több száz kilométert visszahajt, útközben elalszik, és a sofőr egyedül marad, de ő is aludni akar” – mondja Mulač.

Matúš Šucha docens, az olomouci Palacký Egyetem pszichológiai tanszékéről megerősíti, hogy a mikroalvás váratlan helyzetekben is előfordulhat. „Fáradtságot okozhat a monoton tevékenység – még az is elfáradhat, aki eleget aludt és pihent, miután huzamosabb ideig végzett monoton tevékenységet. Ha folyamatosan ismétlődő impulzusoknak vagyunk kitéve, kevésbé leszünk éberek, és aktivitásunk csökken” – magyarázza Šucha.

A vezetés csak egy ilyen monoton tevékenység. „A sofőrök vezetése gyakran automatizált, így a szervezet olyan impulzusokat kap, hogy el tud ellazulni” – mondja, rámutatva arra, hogy egy olyan megerőltető dolog, mint a vezetés, miért képes elaludni.

A megtett kilométerek számát és a közlekedési balesetek számát tekintve a kockázat nagyon kicsinek tűnhet a sofőrök számára – és statisztikailag ez igaz is. Csak arról van szó, hogy a következmények rendkívül súlyosak.
Matúš Šucha docens, az olmützi Palacký Egyetem pszichológiai tanszékéről

Vesz%E9lyes%20mikroalv%E1s%3A%20Hasznos%20tippek%20az%20%E9bers%E9g%20meg%u0151rz%E9s%E9hez

Pihenés és tervezés
A szakértők szerint a mikroalvásra nincs orvosi gyógymód – az egyetlen módja annak, hogy eleget pihenjünk. „Az ideális az, ha megállunk, hátratesszük az ülést, és mondjuk aludni 15 percet” – magyarázza Karel Mulač, hogyan viselkedjen a sofőr, ha nagyon fáradt vagy éppen felébredt a mikroálmából.

Természetesen elengedhetetlen, hogy biztonságos helyen álljunk meg, ami gondot jelenthet. „Sokan, akik szenvedtek ilyen balesetet, elmondják nekünk, hogy fáradtnak érezték magukat, de mondjuk tizenöt kilométerre volt az autópálya legközelebbi kijárata vagy benzinkútja. És a sofőr nem jutott el odáig” – mondja. Ennek ellenére nem ajánlja mindenáron a kemény vállra való megállást.

Hogyan győzheti le a mikroszundítást?
1. Pihenjen eleget vezetés előtt
2. Ha korán fekszik le, ne vezessen késő estig
3. Ha nem hajnali ember, ne vezessen hajnalban
4. Tervezze meg jól utazását
5. Tartson rendszeres szüneteket
6. Álljon meg egy biztonságos helyen és pihenjen egy kicsit
7. Csevegés az utasával
8. Igyon egy csésze kávét, nyissa ki az ablakot, 
9. Ne hagyatkozzon a biztonsági asszisztens rendszerekre
10. A legjobb asszisztens egy jól kipihent sofőr

„A mikroalvás elkerülésének alapvető tanácsa az, hogy megfelelően tervezzük meg az utat. Vezessen a megszokott sebességgel, induljon el a megfelelő időben, tartson szüneteket. Vannak, akik nem szeretnek reggel vezetni, mások nem szeretnek éjszaka – ennek megfelelően kell megterveznünk az utazást” – magyarázza Mulač.

Különféle ajánlások vannak arra vonatkozóan, hogy mit tegyünk, ha mikroalvást tapasztalunk. Vannak, akik azt javasolják, hogy végezzen testmozgást, igyon egy kávét vagy egy energiaitalt. Ezek a megoldások általában egy ideig működnek, de a probléma az, hogy a fáradtság ezután még erősebben visszatérhet. Az impulzusok keveréke is segíthet bizonyos mértékig. Hasznos lehet a gyakoribb szünet az utazás során, vagy az utassal való beszélgetés.

Vesz%E9lyes%20mikroalv%E1s%3A%20Hasznos%20tippek%20az%20%E9bers%E9g%20meg%u0151rz%E9s%E9hez

A Driver Alert észleli a fáradtság jeleit a sofőrben, és felkéri a vezetőt, hogy tartson szünetet.

Šucha docens azt is mondja, hogy a járművezetőknek meg kell tanulniuk felismerni a fáradtság jeleit. „Nincs általános tanács a fáradtság felismerésére. Tisztában kell lenned önmagaddal. Leegyszerűsítve: jó, ha a járművezetők valóban a fáradtságra gondolnak” – mondja Šucha, hozzátéve, hogy az emberek természetes hajlamosak figyelmen kívül hagyni a fáradtságot. „Tudat alatt arra tanítanak bennünket, hogy intenzíven teljesítsünk, és egy bizonyos ideig figyelmen kívül hagyjuk a fáradtságot” – mondja.


Maga a sofőr a legjobb asszisztens


Nincs megbízható tudományos módszer a fáradtság kimutatására sem. „Nincsenek megbízható non-invazív módszerek a fáradtság kimutatására. Az olyan dolgok, mint az EEG, nem igazán működnek, és kényelmetlenek lennének a járművezetők számára” – mondja Šucha. Manapság az autók különféle fáradtságérzékelő funkciókkal rendelkeznek, de Šucha szerint ezek általában csak akkor figyelmeztetik a vezetőket, ha a fáradtság szintje átlép egy bizonyos küszöböt. Ezt megelőzően a kormánykerék mozgásérzékelői vagy kamerái az autóban nem tudják megbízhatóan felismerni a fáradtságot.

Vesz%E9lyes%20mikroalv%E1s%3A%20Hasznos%20tippek%20az%20%E9bers%E9g%20meg%u0151rz%E9s%E9hez

Amikor a mikroalvás valóban megtörténik, még a hagyományos asszisztens rendszerek sem mentik meg feltétlenül, amelyek normál helyzetekben segítik a vezetőt. „Vegyünk egy hipotetikus helyzetet, ahol a sávtartást segítő rendszer egy szép egyenes úton tartja az autót a szántók között, miközben a sofőr mikroalvást tapasztal” – állítja be Karel Mulač a helyszínt. „A sofőr felébred – nem történt semmi, és folytatja útját. Néhány kilométerrel később egy szeles úton van az erdőben, és újra elalszik. Ahelyett, hogy az autó elhagyná az utat, és minimális következményekkel egy mezőre menne, az autó fának ütközhet” – magyarázza.


Ennek ellenére bizonyos helyzetekben a ŠKODA megmentheti a mikroalvásban szenvedő vezetőt. Az Emergency Assist rendszerrel felszerelt autók szükség esetén megállhatnak és felkapcsolhatják a vészvillogót. A rendszer automatikusan aktiválódik, ha a vezető cselekvőképtelen: először figyelmeztető jelzést ad a vezetőnek, majd az autó rövid kanyarodást kezdeményez. Ha a vezető továbbra sem reagál, a DSG sebességváltóval felszerelt autó automatikusan leállhat. Így vagy úgy, a fejlett, modern asszisztens rendszerek nem mások, mint jó segítők, és a hatékony működéshez egy dologra van szükségük – egy jól kipihent és éber sofőrre.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.